Brintbilen: Intet udslip og 600-800 km i tanken

Brintbilen: Intet udslip og 600-800 km i tanken

Det er ikke sikkert, måske ikke engang sandsynligt, at el-bilen bliver fremtidens foretrukne køretøj. Der findes nemlig et alternativt, brintbilen, som er ligeså miljø-venlig som el-bilen, men som kan køre 600-800 kilometer på en optankning, og hvor en optankning tager 5 minutter. Med andre ord: Brintbilen er en ren bil, der kan det samme, som dagens benzin- og dieselkøretøjer.

En elbil kører i dag højest 400 kilometer på et batteri, hvorefter det skal lades op. Det tager mange timer at oplade batteriet til fuld kapacitet. En brintbil drives af en el-motor ligesom en elbil. Den flydende brint i tanken sendes til en brændselscelle, et lille elektricitetsværk, som omdanner brinten til eller affaldsstoffet ved processen er vand.

Brintbilen halter efter elbilen i udviklingen i øjeblikket. Mens alle store bilmærker producerer el-biler i dag og mange har gjort det et godt stykke tid, at brintbil-produktionen først ved at komme i gang. Det er specielt Huyndai, Toyota og Honda, som fører an, men de andre store bilmærker arbejder på højtryk for at komme på omgangshøjde. Brintbiler har også det problem, at de er dyre — de koster omkring 600.000 kroner, men masseproduktion vil hurtigt få prisen ned, så de matcher elbilerne.

Det sidste problem er antallet af tankstationer. Skal alle biler køre på brint, skal der være et stort antal brint-tankstationer til rådighed. Og her er Danmark faktisk foregangsland. I dag findes der 10 brint-tankstationer fordelt over hele landet og yderligere to er på trapperne. Hvis man kører rundt i Danmark, vil man indenfor en rimelig afstand kunne finde en brint-tank.

Artiklen fortsætter under billedet . . .

 

Det skyldes ikke mindst, at verdens førende producent af brint-tankstationer befinder sig i Herning. Firmaet hed oprindeligt H2 Logic og blev stiftet af 4 danske ingeniører. For et par år siden blev virksomheden solgt til den norske elektrolyse-specialist, Nel ASA, og H2 Logic navnet er gledet ud.

Nel i Herning tog i september 2018 en større udvidelse i brug og er nu i stand til at producere 300 brinttank-anlæg om året. Allerede i dag har Nel 30% af markedet i Europa, og for nylig kom en ordre i hus på en række tankstationer i Californien, USA.

Den flydende brint produceres ved at adskille brint- og ilt atomerne i vand. Det sker via elektrolyse, som imidlertid kræver meget strøm. For at kunne betegne brint som “ren energi” kan man udnytte overskuds-produktionen fra vindmøllerne i de perioder, hvor det blæser så meget, at vi må sælge strøm til udlandet eller forære den væk.

 

INDBLIK42 Posts

Kaj Mieritz er både redaktør og stifter af INDBLIK. Han er journalist, suppleret med statskundskab på Århus Universitet. Han har været Jyllands-Postens korrespondent i Bruxelles, medlem af chefredaktionen på dagbladet Børsen, har haft sit eget tv-selskab, ansat hos DR TV-Avisen og P1 Morgen, kommunikationschef hos tænketanken Cepos.

<

0 kommentarer

Efterlad en kommentar

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password